Voda je život. Měsíc školních zahrad láká žáky ven
Tématem kampaně Měsíc školních zahrad je letos voda. Tisíce žáků tak v květnu mají možnost se s tímto živlem důkladně seznámit. Čekají je venkovní výzvy, hry a aktivity, skrze které poznají vodu všemi svými smysly. Kampaň, letos s názvem „Kápni na to venku“, již pošesté pořádá Nadace Proměny Karla Komárka ve spolupráci s platformou Učíme se venku.
Voda rozvádí živiny, zmírňuje teplotní extrémy a hodí se k užívání, tvoření i zkoumání ve všech skupenstvích. Konkrétně si organizátoři pro žáky připravili 14 nových výzev od zážitkových aktivit až po badatelské výzvy. Výzvy se zveřejňují postupně každý týden na webové stránce kampaně.
Děti budou s vodou moci malovat, dirigovat vodní orchestr nebo zkoumat obsah kaluže. Některé aktivity budou navíc pracovat s přírodními zákony a výpočty.
„Letos jsme jako hlavní téma Měsíce školních zahrad zvolili jeden ze základních živlů na naší planetě: vodu. Všichni ji denně používáme a důvěrně známe a zároveň jde o tekutinu, která má moc ovlivňovat celkové klima na planetě. Pro výuku venku jde tedy o ideální látku, protože ji můžete zažít, experimentovat s ní a zároveň v obtížnějších úkolech odvozovat složitější globální vazby. Je téměř pravidlem, že školní zahrady, které nadace podporuje, vždy nějaký vodní prvek obsahují,“ uvedla Hana Veljačiková, nadační manažerka programů pro děti a mladé lidi.
Celý program má za cíl přirozeně propojovat poznatky napříč předměty a ukazovat dětem, jak fungují vztahy a přírodní zákony ve světě kolem nás.
Letos organizátoři také apelují na to, aby pedagogové do výzvy zapojili co nejvíce lidí. Mají tak oslovit „kolegyni ze sousední třídy, rodiče žáků, vedoucího spřáteleného oddílu nebo třeba družináře“. Podle jejich slov je venku dost místa pro všechny a společný čas „uteče jako voda“.
Své vodní zážitky lze také sdílet ve facebookové skupině Školní zaHRAda.
Zajímavé úkoly a integrace žáků
Měsíc školních zahrad je mezinárodní iniciativa, která každý rok motivuje školy, třídy, oddíly, rodiny i jednotlivce k pobytu venku.
U nás jsou akce pod taktovkou Nadace Proměny Karla Komárka a platformy Učíme se venku. Nadace je členem Mezinárodní asociace školních hřišť a zahrad (ISGA), která podporuje myšlenku širšího využití venkovních prostor ve výuce.
„Důvodem, proč jsem se se svou třídou loni připojila, byly zajímavé badatelské úlohy a perfektně zpracované materiály s jasným popisem úkolů a přehlednými pracovními listy. Mohla jsem tak jednoduše přichystat vše, co jsem k aktivitám potřebovala, a rovnou se s dětmi pustit do venkovního bádání,“ chválí iniciativu jedna ze zapojených učitelek Petra Blizňáková ze Základní školy Velký Ořechov.
Aktivity venku rozvíjejí zručnost, fantazii a také zlepšují náladu. Podle dalších zkušeností mohou navíc aktivity mít i integrační přesah.
„Ve třídě máme děti s fyzickým handicapem, ADHD i cizince. Venkovní činnosti tyto rozdíly mezi dětmi na nějaký čas odstranily. Děti dobře spolupracovaly, vzájemně si pomáhaly, byly pozornější a soustředěnější. Nebylo potřeba řešit výchovné problémy a vzájemné hašteření,“ popsala učitelka ze ZŠ Anežky České v Ústí nad Labem Miroslava Strnadová.