Praha chystá svoji High Line. Místo staré železnice bude promenáda
Slavnou newyorskou promenádu High Line, která vznikla přebudováním opuštěné nadzemní dráhy na západním kraji Manhattanu, každoročně navštíví osm milionů lidí. A podobnou atrakci chce mít i Praha.
Autorka té americké, architektka polského původu Elizabeth Diller, na návrhu visutého parku začala pracovat poté, co město rozhodlo, že nakonec vysloužilou nadzemku nezbourá, ale využije ji k tomu, aby se stala impulsem pro tehdy ještě poněkud zašlou část Manhattanu.
„To místo bylo typické tím, že kolem byly staré průmyslové budovy, železnice procházela domy a celé to mělo zvláštní atmosféru, což jsme chtěli přivést v život. To byl pro nás ten pravý New York, který jsme chtěli v High Line zdůraznit,“ popisovala Elizabeth Diller před pár lety během návštěvy Prahy.
Projekt High Line od svého otevření v roce 2009 znamenal obrovský ekonomický růst pro celé okolí. Po zprovoznění parku vznikla nová pracovní místa, obchody a byty.
Podobnou ambici má i Praha, které chce na místě již nefungující části železniční trati na koridoru mezi Prahou a Benešovem vybudovat promenádu pro pěší a cyklisty, která propojí Zahradní Město a Vršovice. Město nyní získalo pravomocné územní rozhodnutí na stavbu Vršovické drážní promenády a okolního liniového parku.

Než bude moci získat stavební povolení, musí ale ještě dokončit směny pozemků se Správou železnic. Poté může začít vznikat pěší a cyklistické spojení v délce přes čtyři kilometry.
Hlavním architektem a koordinátorem projektu je Tomáš Cach, krajinářské detaily má na starosti ateliér Terra Florida a mostním objektům se věnuje architekt Petr Tej, mimo jiné autor aktuálně dokončované Štvanické lávky.
V současné době jsou na místě budoucí Drážní promenády zbytky vytrhaných kolejí. Část z nich tam zůstane i nadále – stejně jako návěstidla, původní lávky, osvětlovací věže a další prvky, které mají připomínat železniční minulost místa.

Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba bude Drážní promenáda na rozdíl od High Line sloužit nejen turistům, ale hlavně Pražanům.
„Neděláme instagramovou atrakci v centru, ale přívětivý prostor v místě, kde lidé žijí. Vršovická drážní promenáda navíc bude mít páteřní dopravní funkci. Vznikne tu čtyřmetrová oddělená cyklodálnice, tři a půl metru široká stezka pro chodce a k tomu souběžné běžecké cesty,“ říká Hřib.
V letošním roce by vedení města mělo vysoutěžit zhotovitele. Na přelomu let 2024 a 2025 by projekt mohl mít stavební povolení a za další dva roky může být celá promenáda hotova. Vzhledem k tomu, že už se ale teď výstavba o několik let zpožďuje, je nutné brát avizované termíny s rezervou. Podle dřívějších odhadů by investice měla být v rozpětí mezi 200 a 300 miliony korun.