Kuchařka kultivace pro 200 měst
- Autor:
- Veronika Rút Fullerová
- Zdroj:
- https://veronikarut.com/project/kucharka-kultivace-pro-200-mest
ZROD: 2022–2023
MŮJ ÚKOL: Sdružení historických sídel mi zadalo právní analýzu možností regulace vizuálního smogu ve městě. Dala jsem dohromady tým profesionálů a obohatila přehled právních kroků o kultivační a komunikační kroky. Na základě zkušeností z mojí praxe v různých městech po republice jsem celou věc pojala jako návod na vytvoření strategie kultivace.
VÝSTUP: Přehledný návod na vytvoření plánu kultivace města pro jedno volební období. Přes 100 stran informačně nabité příručky pro každého schopného starostu, který chce zlepšit život lidí ve svém městě.
KLIENT: Ve Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska je 200 měst, která mají nějakou formu památkové péče části města. Jde o nezávislé sdružení. Města si sama odhlasovala, že o příručku mají zájem.
SPOLUAUTOŘI: Kristýna Drápalová, Peter Bednár, Anna Marie Valenová.
ILUSTRACE: Linh Dao Thi Thuy
KONZULTACE: CHYBIK+KRISTOF, KOGAA, Zuzana Koňasová (KAM Liberec), Jan Kadlas a Kristina Ullmannová Ph.D. (IPR Praha), Roman Žitňanský (MIB Bratislava), Radim Václavíček, Květoslav Syrový, Milan Quang Nguyen, Tectonic kolektiv, Lucie Radilová, Zdeněk Sendler, Helena Továrková, Vilém Jurek, Gabriela Stögerová, Oliver Pospíšil, František Kubeš, Jan Fuller<3
Jak kuchařka vznikla
Vizuálnímu smogu a kultivaci města se věnuji od roku 2015. Na jednu stranu vidím zájem téma kultivace řešit, řada měst okopírovala náš brněnský Manuál dobré praxe, vznikají různé dotační programy a legislativní regulace. Na druhou stranu je hrozný chaos v tom, co se skutečně dá a nedá vymáhat a jak to celé pojmout. Často se na radnici najde osamocený nadšenec pro kultivaci, který ale neví a není si jistý, jak přesně procesy fungují. Než se rozkouká, je konec volebního období. Nebo radnice začne příliš radikálními kroky a celý projekt kultivace tím vlastně potopí. Města udělala řadu chyb a ani úspěchy není snadné dohledat.
Loni mě oslovilo Sdružení historických sídel s tím, že by rádi poskytli svým členům co nejlepší podklady pro efektivní kultivaci města. Z nabídky, kterou jsem jim předložila, si vybrali rešerši právních možností regulace vizuálního smogu. To zní jako dobrý první krok, ale z vlastní praxe vím, že legislativa nebývá ten hlavní problém, kde se snahy o kultivaci města často zaseknou. Chtěla jsem tím pádem přinést skutečně užitečnou a praktickou příručku, ne jen přehled legislativy.
Nastavení pravidel pro reklamy
K práci jsem přizvala Kristýnu Drápalovou, která věnovala reklamám ve městě čtyři roky velmi náročné úřednické praxe v Praze. A propojila se s právničkou Annou Marií Valenovou, která téma zpracovávala jako svou diplomku. Tak vznikl první přehled české legislativy kolem reklam, který je prověřený praxí a převyprávěný lidskou řečí. Najdete tam jen ty nejdůležitější, konkrétní a praktické kroky. Jak nastavit pravidla a jak to aplikovat v terénu. Kuchařka obsahuje spoustu informací, které nejde jen tak někde vygooglit.
Bylo to velmi náročné, často jsme řešily, že se legislativa neshoduje s praxí a vymáhání buď nešlape nebo pokuty ve skutečnosti fungují jinak, než je zamýšleno. Zásadní roli hrála Kristýna, která bojovala s velkým odporem a nekalými praktikami podnikatelů a teď to celé zkoumá z politické pozice. Často jsme se neshodly, komentářů byly stovky a celé věci to velice prospělo. Jsem přesvědčená, že jinak se kvalita prostě nerodí.
Práci s outdoorovou reklamou jsem pojala jako nastavení pravidel, včetně nastavení nové koncepce a dozoru v terénu. Každý typ nosiče reklamy je tam řešen zvlášť tak, aby šlo vybrat ty nejpalčivější problémy konkrétního města a efektivně je řešit.
Kultivační kroky
Legislativu jsem z vlastní iniciativy rozšířila o kultivační a komunikační kroky. Tak aby starosta mohl mít komplexní plán na čtyři roky volebního období. Kultivační kroky jsou většinou bez konfliktů se soukromníky, můžou mít velmi pozitivní vyznění a kultivace tím pádem nebude jen o suchém nastavování pravidel. Nemůžeme se spolehnout na to, že odstraníme billboardy a město bude kultivované. Je potřeba zabývat se mobiliářem, urbanistickým detailem, zelení i světelným znečištěním obecně. Klíčový je v tomto návrh nové pozice správce urbanistického detailu, který řeší to, co většina úřadů nezvládá – hlídat, jak se nová nařízení nebo koncepce skutečně aplikují v terénu. A to od billboardu po lavičku.
Kultivační kroky pro mě byly z části dobře známé, někde jsem vycházela z vlastních inovačních projektů, které jsem ve městě dělala (např. klasifikace orientačního systému ve městě a kultivace prostor radnice). Jindy šlo o neprobádané věci, kde jsem si musela hodně doplnit vzdělání. Velmi mi pomohl urbanista Peter Bednár, který mi poskytl skvělé konzultace, nasměroval mě na odborníky a doporučil související literaturu. Kromě Petera se na Kuchařce podíleli další špičkoví specialisté ve svých oborech – architekti, pracovníci kanceláří městského architekta, inženýři, krajináři, praktici. Nechtěla jsem sáhodlouhé teoretické povídání, ale jasné, praktické kroky, kterým porozumí každý. Pro mě nejnáročnější kapitola se týká zeleně, respektive modrozelené infrastruktury. Nebyla jsem si jistá, jestli to vůbec jde vymyslet, ale ptala jsem se dokola na konkrétní prostup, až bylo najednou hotovo. Velký dík tedy patří trpělivosti a dobrovolnické práci všech konzultantů.
Jednotlivé postupy jsme stavěli na reálné praxi z terénu, dohromady na desítkách let zkušeností. A inspirovali jsme se řadou jiných, velmi kvalitních publikací, vše je uvedené ve zdrojích na konci příručky. Na závěr větu po větě každou formulaci zpochybnila Kateřina Přidalová v rámci redakční úpravy a výrazně tím pomohla vykřesat z toho maximum.
Řada témat se do téhle základní příručky nevešla, proto věřím, že by mohlo dojít na rozpracování v budoucnu. Také zatím není k dispozici tištěná verze, jen prototyp. Klíčové z mého pohledu je, že je Kuchařka vydaná jako e-kniha a studenti ji můžou citovat a brát jako oporu při studiu a posunu jednotlivých témat.
Komunikace a argumentace
Komunikační kroky jsou velmi stručné, ale extrémně důležité. Na základě zkušeností posledních let je jasné, že bez živé komunikace s občany nebude mít projekt kultivace adekvátní odezvu a tím ani podporu a kontinuitu. Na popud starostů během konzultací jsou doplněné i argumentační podklady. Proč je kultivace potřeba a jak vystavět oporu pro obhajobu v politických kruzích i u veřejnosti.
Strategický plán
Princip sestavení plánu jsem během let postupně vydřela z ničeho a jde o moje know-how. Sestavovala jsem strategii kultivace pro různá města po republice a posledních několik let sbírala zkušenosti. Je to zvláštní pocit dávat pokyny k sestavení plánu zdarma ke stažení. Na druhou stranu potřebuji, aby se návod na systematickou kultivaci šířil a vše se hýbalo rychleji. Kdybych plán dělala v každém městě zvlášť, dají se na tom vydělat peníze, ale skutečný posun bude extrémně pomalý. S touhle příručkou si může udělat přehled každý. A když bude potřeba analýza v terénu, posloupnost strategie a konzultace, jsem na drátě.