Výdechy z tunelu Blanka rozmístěné po různých částech Prahy 6 a 7 jsou nutné pro odvod zplodin, představují ale zároveň razantní zásah do městské krajiny. Výdech, který upravil česko-argentinský umělec Federico Díaz v rámci svého dlouhodobého projektu Eccentric Gravity, je vysoký přes dvacet metrů a v průměru je devět metrů široký.
S nápadem výtvarného pojednání výdechu přišla místní občanská iniciativa. Rozměrný šedý válec podle nich lákal k pokreslení graffiti, a tak vypsali uměleckou soutěž. Studio Federico Díaz navrhlo výdech obložit betonovými prvky s vyrývaným reliéfem. Pomocí naprogramovaného průmyslového robota ABB bylo vytvořeno 176 betonových dílců – každý z nich měří 2,5 × 1,4 m a váží přes jednu tunu. Robot vyrýval pomocí pěti různých nástrojů vzory inspirované grafickými silami. Jako forma byla použita směs písku a oleje, která je recyklovatelná a byla tedy využívána opakovaně.
V rámci úpravy výdechu byla provedena i revitalizace okolního prostoru na rohu ulic Nad Královskou oborou a U Sparty o výměře cca 1000 m2. Vznikla zde oddechová zóna s lavičkami a workoutové hřiště. Celá plocha má mlatový povrch, aby snesla plánované zatížení. Koridor Buštěhradské dráhy byl nově oplocen a opatřen popínavými rostlinami. Bezprostřední okolí výdechu doplnilo schodiště určené k sezení či k pořádání performancí.
Tato původně nevzhledná technická stavba tak byla povýšena na umělecké dílo, podobně jako oceňovaný výdech s černobílou mozaikou Zdeňka Sýkory v Letenských sadech. Další z výdechů (na rohu ulic Nad Octárnou a U laboratoře), na který byla vypsána soutěž ve stejné době a který měl být ozeleněn podle návrhu ateliéru M1 architekti, bohužel nebyl upraven.
Autor článku: Kateřina Tobišková