Rychlejší a bezpečnější cestování i unikátní design. Cenu Víta Brandy získala Štvanická lávka

Praha – Celkem 55 projektů z celé České republiky se přihlásilo do soutěžní přehlídky Cena Víta Brandy 2024, ocenění za dobré změny ve veřejném prostoru. Hlavní cenu za nejlepší realizace dopravních staveb a proměn ve veřejném prostoru získala Štvanická lávka propojující pražský Karlín a Holešovice. V jednotlivých kategoriích získali ocenění také autoři realizací v Chebu, Uherském Hradišti, Táboře a Horním Lidči. Renomovaná porota složená z odborníků z různých oborů nabídla unikátní a komplexní pohled na dopravní stavby z několika úhlů pohledů. Projekty tak mohou být inspirací i pro další města a regiony.

Do letošní soutěžní přehlídky se přihlásilo celkem 55 projektů z celé České republiky, do užší nominace postoupilo 16 projektů. „Jedním z cílů Ceny Víta Brandy je zviditelňovat zdařilé a hodnotné zásahy do veřejného prostoru s významným pozitivním dopadem na pohyb pěšky, na kole a veřejnou dopravou,“ říká Jaroslav Martinek, jednatel spolku Partnerství pro městskou mobilitu, který soutěž organizuje.

Podle ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka projekty nominované na hlavní cenu jasně demonstrují, kam se naše vnímání úprav veřejného prostoru v Česku posunulo. „Na první pohled jde o zcela odlišné projekty, ale současně je jasné, že mají stejný cíl – aby se lidé v daných městech cítili lépe a bylo jim příjemné trávit svůj čas na veřejných prostranstvích. Podpora udržitelné dopravy a začlenění dopravních staveb do veřejného prostoru výrazně zlepšují kvalitu života ve městech. Pěší a cyklistická doprava snižují zátěž na životní prostředí a přispívají k přívětivému prostředí pro obyvatele,“ popisuje ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.

Cena Víta Brandy oceňuje projekty, které spojují technické řešení s estetikou a udržitelností. „Ukazuje, že dopravní stavby mohou být nejen funkční, ale i přínosem pro veřejný prostor, jak ukazuje třeba Štvanická lávka v Praze a další oceněné nebo nominované projekty,“ dodává Petr Kulhánek.

Hlavní cenu Víta Brandy za dopravní stavbu nebo opatření získala Štvanická lávka, která propojuje pražský Karlín a Holešovice. Odborná porota byla okouzlena krásou této stavby. Shodla se, že stavby by neměly plnit jen technickou, ale i estetickou funkci. Sám Petr Velička, jeden z porotců, o vítězné ceně prohlásil: „Když jsem se díval na fotku realizované stavby, měl jsem pocit, že se dívám na její počítačovou vizualizaci. Až posléze mi došlo, že ta stavba tady už stojí.”

Zvláštní cenu za opatření pro chodce obdržela Lávka pro pěší přes kolejiště nádraží v Chebu, zvláštní cenu za opatření pro cyklisty Cyklostezka BEVLAVA v Horní Lidči, zvláštní cenu za nerealizovaný návrh Dočasná pěší zóna v Táboře a zvláštní cenu za přínos v regionu Hub 123 – Sdílený prostor pro rozvoj v Uherském Hradišti.

„Hub 123 je ojedinělý projekt prostoru, který umožní setkávání různých skupin obyvatel, které spojuje společný zájem o řešená témata včetně možnosti pořádání přednášek, filmových projekcí a workshopů, prostor poskytne i technické zázemí a sdílené kanceláře,“ popisuje výhody projektu členka poroty Ing. Dagmar Kočárková z Katedry dopravního inženýrství a dopravního plánování ČVUT v Praze.

Dočasná pěší zóna v Táboře se naopak pyšní tím, že zvyšuje atraktivitu veřejného prostranství „na zkoušku“. Lávka pro pěší přes kolejiště nádraží v Chebu se vyznačuje svým moderním designem a schopností bezpečně a komfortně pro pěší propojit město s přírodou.

Cenu zaměřenou na cyklisty získala Cyklostezka BEVLAVA v Horní Lidči. „Největším přínosem cyklostezky je, že vede mimo frekventovanou silnici I. třídy. Tím se zvyšuje bezpečnost cyklistů na této trase a současně popularita a atraktivita jejího využití pro všechny kategorie cyklistů, což přispívá k rozvoji celého regionu,“ dodává Ing. Dagmar Kočárková.

Projekty posuzovala odborná devítičlenná porota složená ze zástupců organizací zaměřených na tematiku dopravy, architektury, urbanismu, krajinářské architektury, výtvarného umění a ochrany životního prostředí. O vítězích bylo rozhodnuto už v září nezávisle na okolních cenách.

„Jako předsedkyně poroty mám radost, kolik se sešlo kvalitních projektů. Ano, vybrali jsme z nich ty nejlepší, ale pravdou je, že vítězové jsou všichni. Každý projekt nějakým způsobem proměnil dané místo a zlepšil tím podmínky k životu v dané lokalitě. A o to jde především v Ceně Víta Brandy,“ popisuje předsedkyně poroty PhDr. Věra – Karin Brázová z Ministerstva pro místní rozvoj.

Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, který soutěž organizuje, se věnuje problematice městské a regionální mobility a podporuje kvalitní proměny veřejného prostoru. Přihlášené projekty najdete na webových stránkách Ceny Víta Brandy a také na platformě CityChangers Česko, která sdružuje příklady dobrých změn, jejich ambasadory a dlouhodobé iniciativy v městské mobilitě a dopravě v Česku a na Slovensku.

Přehled vítězných projektů:
 Hlavní Cena Víta Brandy 2024 za dopravní stavbu nebo opatření: Štvanická lávka, Praha


 Zvláštní cena za opatření pro chodce: Lávka pro pěší přes kolejiště nádraží, Cheb


 Zvláštní cena za opatření pro cyklisty: Cyklostezka BEVLAVA, Horní Lideč


 Zvláštní cena za nerealizovaný návrh: Dočasná pěší zóna, Tábor


 Zvláštní cena za přínos v regionu: Hub 123 – Sdílený prostor pro rozvoj, Uherské Hradiště


Přehled všech přihlášených projektů:
https://www.cenavitabrandy.cz/rocnik-2024

O projektu Cena Víta Brandy

Cena Víta Brandy je součástí projektu Cyklovize 2030

Doprava na jízdním kole či pěšky je součástí mnoha strategických dokumentů. Zároveň ale v České republice v posledních dekádách výrazně zhoustla doprava na silnicích, kudy vedla velká část cyklotras. Dopravní síť pro cyklisty je u nás nespojitá, a během cesty jsou tak její uživatelé vystaveni nebezpečným situacím, kdy je cyklotrasa přivede na rušnou silnici I. nebo II. třídy nebo stezka náhle končí bez pokračování. Cyklovize 2030 je vize bezpečné dopravní sítě pro moderní prostředky individuální dopravy v České republice. Projekt má přispět k tomu, aby se síť budovala a fungovala podobně, jako je tomu u železnice nebo silnic. Projekt Cyklovize 2030 – bezpečnější cyklistická infrastruktura je podporován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Více informací: www.cyklovize2030.cz.

Finančně je podporován Fondem zábrany škod

Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb. a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do
fondu zábrany škod odvádějí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty, záchranáře a ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.

150 150 Rychlejší a bezpečnější cestování i unikátní design. Cenu Víta Brandy získala Štvanická lávka 2024-12-17